Intervisie - Aanwezigheidsbeleid onder de loep

Erkend voor functiecomplement met erkenningsnummer P25fbN233.
Ziekte kan iedereen treffen. Motivatie, werkrelaties en de ‘werkbaarheid’ van het werk bepalen evenwel mee de beslissing om al dan niet thuis te blijven. Hoe kan u als organisatie in de ouderenzorg aandacht hebben voor uw medewerkers voor, tijdens en na ziekte?
Sessie 1
kaderzetting
In dit eerste dagdeel ligt de focus op de kaderzetting van een aanwezig-heidsbeleid.
Hoe thema ‘aanwezigheid en
re-integratie' structureel en duurzaam aanpakken (diverse stappen, prioriteiten
bepalen …).
Brainstorm: wat werkt wel/wat werkt niet?
Sessie 2
cijfers en rolverdeling
- Hoe collectief en individueel cijfermateriaal over absenteïsme correct interpreteren en aanwenden.
- Afstemming rolverdeling van de betrokken partijen, o.a. HR, preventie, vertrouwenspersonen, arbeidsarts, preventieadviseur psychosociale aspecten, ergonoom …
- Specifieke rol van de HR-medewerker en de leiding-gevende t.a.v. de afwezige medewerker.
Sessie 3
communicatie en ondersteuning leidinggevenden
- Communicatietechnieken in gesprekken met medewerkers die afwezig zijn of die het werk (willen) hervatten? Tips, beleidsmatige uitrol …
- Do's en don’ts in contacten met de medewerker die zich ziek meldt, herstelt, wenst terug te keren na langdurige afwezigheid of die frequent afwezig is met impact voor de collega’s en de werking.
Jonathan Duvillier, preventieadviseur psychosociale aspecten Liantis, coördineert. Tijdens iedere sessie is voldoende ruimte voorzien voor intervisie.
Opzet van deze intervisie is de deelnemers info/kennis/praktische handvaten aan te reiken die ze naar de eigen werkvloer kunnen meenemen.
Data
- Donderdag 6 november 2025
- Donderdag 22 januari 2026
- Nog te bepalen in overleg met de deelnemers